7 Organisatietips voor op Kantoor

Wanneer je net je kantoor ingericht hebt, staat alles netjes en opgeruimd klaar om aan de slag te gaan. Dit in de loop van de tijd ook zo houden is vaak een ander probleem. Een goede basis kan hierbij helpen. Als op kantoor alles een vaste plek heeft en er ook voldoende ruimte voorzien is om alles handig op te bergen, dan is het allen nog een kwestie van zelfdiscipline. Hier zijn 7 organisatietips die je zullen helpen orde te scheppen en te behouden op kantoor:

Ga in de hoogte

Het kan zijn dat je niet zo heel veel ruimte hebt, maar door in de hoogte te werken creëer je onmiddellijk veel meer plaats. Daarbij komt ook alles mooi op ooghoogte te staan waardoor je beter overzicht hebt.

Een map voor alles

In deze tijd doe je heel veel op de computer en moet je nog nauwelijks iets afdrukken. Toch komt er nog altijd veel papierwerk aan te pas als je aan het werk bent. Maak een map voor alle papieren documenten en zorg er voor dat je voldoende hangmappen hebt om alles in op te bergen.

Scan wat mogelijk is

Zelfs al voorzie je genoeg mappen en opbergmogelijkheden, probeer toch de papierberg zo klein mogelijk te houden. Bewaar enkel  documenten die je in origineel formaat nodig hebt. Alle andere documenten kan je inscannen, bewaren in je computer en door de shredder doen.

Markeer alles

Maak het voor iedereen makkelijk om alles terug te vinden door alles te labelen. Ga er niet zomaar van uit dat als jij het vindt, een ander het ook wel zal vinden. De labels zullen je ook helpen om orde te houden. Zo weet iedereen waar wat opgeborgen moet worden en zijn er geen misverstanden.

Gebruik prikborden

Ook hier komen we weer in de verleiding om alles met de computer te doen. Toch zijn er nog altijd voordelen aan een echt klassiek prikbord om notities op te hangen. Iets wat je niet mag vergeten, lijst met telefoonnummers, etc. Houdt het wel opgeruimd en verwijder regelmatig notities die je niet meer nodig hebt.

Verberg computerdraden

Er zijn verschillende speciale draadhoezen en klemmen op de markt die je helpen om al je draden te verbergen.  Loshangende draden zijn een slordig zicht en een trekken veel stof en vuil aan.

Wekelijkse vaste opruimmomenten

Maak duidelijke afspraken over tijdstip en dag dat alles opgeruimd wordt op kantoor en wat je daar dan onder verstaat. Door wekelijks op te ruimen vermijd je dat alles in een chaos terecht komt.

Nog meer organisatietips?

Met deze organisatietips kan je zeker al aan de slag. Maar als je nog meer inspiratie wil, kijk dan zeker even hier:

21 Storage and Organization Ideas to Make any Office Run …

43 Cool And Thoughtful Home Office Storage Ideas

10 Tips voor een Opgeruimd Bureau